Korčula
Al moet je er een omweg voor maken, deze prachtige middeleeuwse stad en gelijknamig eiland zijn meer dan een bezoekje waard.
Het eiland
Het eiland Korčula ligt bijna evenwijdig in de Adriatische Zee met het eiland Hvar.
Er vaart een ferry tussen beide eilanden.
Korčula is ook bereikbaar vanuit Split (2.40 u), Dubrovnik (2 u), Hvar (1.20 u), Mljet (45 min) en natuurlijk vanuit Orebić (15 min) op het schiereiland Pelješac, op slechts 3,5 km afstand.
Belangrijk: auto's kunnen alleen mee via de korte route Orebić - Dominče, de meeste andere verbindingen worden uitgevoerd met catamarans (alleen voor passagiers).
Meer info via deze link: Ferry's en veerboten in Kroatië

Stari grad Korčula
Kom je aan vanuit Orebic, dan heb je vanaf het water een prachtig zicht op de oude stad Korčula.
Vlak naast de zee, achter de dikke, 13e-eeuwse stadsmuren met torens, ligt tegen de heuvel een wirwar van straatjes en steegjes. Je bent al gefascineerd nog voor je voet aan wal zet.
In de haven is het een constant af en aan varen van toeristenbootjes, van catamarans en veerdiensten tot de grootste cruiseschepen...
De gouverneurstorens
De grote ronde toren die je als eerste ziet als je van de boot komt, is de "Velika Kneževa kula".
De lokale bevolking noemt hem "torjun".
Deze stoer aandoende ronde verdedigingstoren lijkt wel gekortwiekt.
Hij is opvallend breed en laag in vergelijking met de andere torens van de stad.
Rond de "grote gouverneurstoren" kun je helemaal om de basis heen.
De hoge toren erachter is de kleine gouverneurstoren.
Seagate
In de muren zitten verschillende poorten om de stad binnen te komen.
De eerste die je tegenkomt zodra je van de boot bent, is de "Kula Morska Vrata" (Porta Maris of sea gate).
De smalle poort zelf is niet echt heel bijzonder, de brede barokke trap ernaartoe wel. Vanaf de zeepromenade voert hij je naar boven, waar je al meteen iets verfrissends kunt drinken.
St. Mark'splein
Kuier door de straatjes om uit te komen op het St. Mark'splein met de gelijknamige kathedraal, al wordt hij ook gewoon de kathedraal van Korčula genoemd. Het plein en de kathedraal liggen op de top van de heuvel.
Naast de kathedraal vind je het Bisschoppelijk Paleis, waar het "Bishop's Treasury Museum" in gevestigd is.
Marco Polo
Achter de hoek is een kleiner pleintje met de St. Peter's Church en vlak daarachter de "Kuća Marka Pola", het geboortehuis van Marco Polo.
Wie?
Marco Polo de ontdekkingsreiziger?
Jawel...
In Kroatië gaan ze er prat op dat Marco Polo op het eiland Korčula geboren werd.
Maar uiteraard beweren de Venetianen hetzelfde...
Geen van beiden werd ooit bewezen, maar feit is wel dat het eiland toen bij Venetië hoorde en dat hier nog steeds veel inwoners de achternaam Polo dragen...
Hij zou dus in dit kleine stenen huisje geboren zijn.
Bij het zien van het trapje en het torentje met uitzicht op zee denk ik spontaan: Er zijn slechtere plekken om geboren te worden.
Church of St. Justin
Achteraan de oude stad, in de buurt van deze kerk vindt je trouwens het Marco Polo museum en aan het water een Marco Polo shop... Hij is populair hier.


Eender welk zijstraatje uit de visgraatvormige aanleg van de stad komt aan het water uit. Deze manier van bouwen biedt bescherming tegen de felle bura/bora, de winterse valwind die vaak over het Pelješac-kanaal waait.

We zetten ons neer op een terrasje, genieten van de schaduw onder de bomen en het prachtige uitzicht...
Capello-toren
We lopen langs de buitenkant verder en komen aan de zuidoostelijke kant van de stadsmuren uit bij de Kula Svih Svetih of de Capello- of .Rampada toren uit 1493.
Erop ja, want van deze toren staat enkel de basis nog overeind.
King Tomislav Square en de Revelin toren
Hier heerst een gezellige drukte. Aan de kraampjes kun je zowel vers fruit kopen als een souvenirtje voor de thuisblijvers.
Bovenaan de vierkante Revelin-toren uit de 13e eeuw zie je de gevleugelde Leeuw van Venetië. Op het plaquette eronder uit 1925 staat vertaald: "Ter nagedachtenis aan de kroning van de Kroatische koning Tomislav".
De toren wordt ook wel de "South Land Gate Tower" genoemd omdat die poort bovenaan de trap onder de toren doorloopt. De trapbrug werd in 1863 gebouwd omdat de oorpronkelijke, middeleeuwse, houten ophaalbrig volledig onderkomen en vervallen was.
Trg Antuna i Stjepana Radića
Zo komen we bovenaan de trap, door de poort van de Revelin toren op dit plein in het hart van de oude stad uit. Naast het "Crkva sv. Mihovila" kerkje en de "Gospe od Snijega" kapel valt hier vooral het stadshuis van Korčula op.
Gradska vijećnica
Ook bekend als het Gouverneurspaleis is tegenwoordig het gemeentehuis van Korčula. Het - voor velen mooiste gebouw van de stad - uit 1520 bestond oorspronkelijk enkel uit een gelijkvloers gebouw. Pas in 1866 werden de verdiepingen bijgebouwd.
Zowel in de Eerste als in de Tweede Wereldoorlog werd het zwaar beschadigd en pas in 1950 weer opgebouwd en gerestaureerd.
Šetalište Petra Kanavelića
Dit is de straat met de terrasjes langs de buitenzijde van de oude stad, met de twee prachtige torens die al bij het aanvaren te zien zijn. Deze twee torens lijken erg op elkaar.
Het zijn allebei halfronde torens met kantelen uit de 15e eeuw die tegen de verdedigingsmuur zijn aangebouwd.Op deze foto zie je links de "Kula Zakerjan" en rechts de "Kula Kanalevic". Het grootste verschil tussen de twee is dat Kula Kanalevic langs de achterkant helemaal vrij staat en de weg er achterdoor loopt. Bij Kula Zakerjan loopt de weg ervoor en hij hangt vast aan de muur ernaast en met een "boog" aan het huis erachter.

Kula Zakerjan
Kula Kanalević zag er op deze foto's veel beter onderhouden uit. Gerenoveerd in 2006 en mooi gezandstraald... Misschien is dit intussen bij de tweede toren ook gebeurd...
Kula Kanalević
Deze wordt ook Bokar- of Barbarigo-toren genoemd. Deze toren heeft iets te bieden wat de andere niet heeft: een cocktailbar helemaal boven op de toren met een prachtig uitzicht. Tsjin...
Misschien heb je wel zin gekregen in een verfrissende duik in het blauwe nat...
Langs de Šetalište Petra Kanavelića kun je op verschillende plekken de zee in.
Wij kozen voor het strandje aan de Kula Zakerjan.
Wij voeren na onze duik terug naar Orebić waar we verbleven.... Maar uiteraard kun je ook op het eiland, of in of rond de oude stad verblijven. Waar je ook voor kiest, geniet ervan...
